Summa sidvisningar

lördag 29 mars 2014

140320-140323 = 4 DAGARS FISKE


Som ni nog märkt har jag inte bloggat sådär jätteflitigt senaste tiden :-)
Mitt fokus har legat på fisket och inget annat. För alla er som missat det så är ju Mars höjdpunkten på året för oss gäddfiskare. Då kan man ju inte sitta och blogga ;-)

Har ju även lite svårt att förstå att man lägger en sportfiskemässa mitt i den bästa fiskeperioden? Hade gärna varit där men valde gäddor före mässan! Har ju redan prylar så det räcker och blir över ;-)

Tillbaka till fisket…… Är just nu inne i en period med sjukt mycket på jobbet så jag har fått vara glad för den tid som funnits.  Tycker att det är bättre med flera korta än få långa turer. Chansen att träffa rätt är större‼

Förra veckan som var barnledig vecka bjöd dock på 4 dagars fiske på raken. Tänker inte skriva så mycket då det inte var något bra fiske men vill ändå ha med något  för statistikens skull. Alltid kul att kunna blicka tillbaka.

140320- En kort tur efter jobbet till ett lite mindre vatten gav 3 gäddor av blygsam storlek samt en hygglig abborre. Troligtvis PB :-) Bryr mig inte på borre, det är bara gädda som räknas ;-)
140321- Bompass kort efter jobbet‼‼!
140322- Bompass under en heldag i ån………
140323- 4 stycken gäddor på ett halvdagspass. Dagens största sög i sig en manta. 4-5kg.

Har blivit riktigt förtjust i Mantan som är ett grymt grundgående bete med fint glid.



Lacken är dock rent skit. Bara trillar av. Lägger därför på  typ 5 lager LV1 innan jag börjar fiska med dem :-)

Har tydligt märkt att fisket blivit segare och segare samt att jag hört från flera håll att leken dragit igång. När jag tittar tillbaka i min blogg ser jag att det brukar vara segt/dött från slutet av mars fram till slutet april. Kommer att ta det betydligt lugnare med fisket de närmsta veckorna tror jag. Måste ju dock testa lite ;-)

Nu har jag i alla fall fixat till min Record med en lång enkelvev. Skall bli kul att se om den blivit bättre att fiska med nu? Annars blir den (med) reservrulle :-)


Har även gjort mitt första egna jerkbete.
Använd ek och gjorde genomgående ”ståltråd”.  Storlek som en grov Buster.
Blev det bra? Njääääe. Hur jag än viktade den så fick jag inte önskat flyt pga av all ståltråd….. Rumpan på betet bestod ju nästan bara av krok och ståltråd vilket gjorde att betet hängde konstigt……
Efter målning enligt instruktioner från dottern kommer den nu istället att bli leksak :-)



Nu har jag istället beställt skruvöglor samt modifierat formen för att försöka få fram en riktig glider som skall glida fram i stora kurvor precis under ytan. To be continued…..

Så även om jag inte kommer att fiska så mycket så har jag att hitta på :-)

Har ju även handlat hos Dogger så att jag är med i Dogger Bigcash. Man vet ju aldrig……
SKITFISKE‼!

Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2014 :15st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2014 : 1st
Övriga fisketurer 2014: 1st Falken
Antal isgäddor 2014: 0st
Antal öppet vatten gäddor: 69st
Hundraklubbare 2014: 2st
10+ 2014: 1st
Årsbästa 2014: 140223 ca110cm 50cm 11,2kg Jerk
Hundraklubbare totalt: 22st
10+ totalt : 6st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): Ingen över kvalgräns
BÅTREKORD 434an: 9,6kg 104cm, 50cm 121126 Jörgen
BÅTREKORD 380an: 8kg 130615 längd 107cm Jörgen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar