Summa sidvisningar

fredag 14 september 2012

BLEKINGE 120910-11

Till sist kom då Johnny :-)

Han hade satt klockan på fel dag så han sov som en bebis när jag ringde för att kolla läget.
En timme senare än planerat kom vi då till sist iväg.

Väl på plats trailade vi i båten och satte sen omedelbart kurs mot vårt mål ute i skärgården.
Sen började fisket!! Vädret kändes inte helt optimalt med klarblå himmel men vi hade i alla fall lite vind.

Trots detta så lyckades vi landa fisk med jämna mellanrum. Jag landade lite fler eftersom Johnny hade lite svårt att få längd på sina kast så det blev mest fiske nära båten för honom;-)
Han körde med en Shimano Calcutta och jämfört med min Inshore 5501 stod den sig ganska slätt.

Jag har svårt att förstå det där med en linspridare som står stilla vid utkastet. Det låter ju så jä-la illa!!! Känns fel. Den dag någon kommer och kastar längre än mig så kanske jag kan ändra mig men det har inte hänt än ;-)

Jaja, oavsett vilket så lyckades Johnny faktiskt fånga både en id samt dagens 2 eller 3 största gäddor. Bra jobbat!!  Även jag lyckades få ett par vettiga fiskar men inte de största :-(






Lyckades även landa 2 fiskar under lunchstoppet från land. Alltid lika kul.

Hela dagen höll vi tät kontakt med Brink och Markus som var med i en annan båt. De valde dock att fiska med en annan taktik än oss.

Trots detta fiskade vi väldigt lika.

Vid dagen slut hade vi båda lyckats landa 19 fiskar per båt.

I min båt blev det 15-6 till mig och största fisk till Johnny. En bra dag på sjön med fantastiskt väder :-)

När det blev mörkt trailde vi upp båten och begav oss mot vårt B&B hus. Efter lite mat kollade vi igenom sjökortet och bestämde oss för att satsa på ett nytt ställe under morgondagen. Om man inte satsar kan man inte vinna!!

Efter en god natts sömn bar det av ut på böljan blå igen :-)
Vi började med att fiska av ett ställe som Brink tipsat om sen dagen innan och det funkade ju helt ok :-)

Det visade sig att fisken var kvar även idag och även på hugget. Trots solsken och vindstilla. Skööööönt fiske!!!

Nu började dock Johnny bli tröt på att bara fiska i närheten av båten så han beslöt sig för att byta till sitt andra fiskeset med en JB rulle.

Fel fel fel :-)

Dessa grejor funkade ännu sämre……. Vid  vart och vartannat kast övervarvade rullen med linbrott som följd. Om jag uttrycker mig lite snällt så kan jag säga att han inte var helt nöjd med läget :-)

Vid niotiden hade jag tagit 9 gäddor och Johnny 0…………..

Han satt mest och ”pulade” med grejorna. Om jag hade haft ljud till denna bilden hade ni förstått :-)


Efter detta så begav vi oss rakt mot vårt ”nya” ställe.

Vinden hade nu ökat ordentligt och det hade molnat till sig riktigt ordentligt. Gäddväder!!!

Första stoppet bjuder bara på en missad fisk men dock ett liv!!

Sen beger vi oss in i en vik där vi hittar en hel del fisk. Inga monster men fisk!!!!

Efter att ha fiskat av denna vik ger vi oss av mot ett nytt ställe.

Det börjar ”bra” då jag tappar en hygglig fisk som är uppe och visar stjärten i ytan.

Jag säger till Johnny att här luktar det storgädda. I samma sekund får jag ett riktigt bra hugg och när jag försöker sätta mothugget så möts jag av ett djävulskt motstånd som gör att jag är tvungen att halvt sätta mig på huk för att inte tappa balansen samtidigt som fisken drar något enormt!!! Och sen försvinner den………………………

Har aldrig tidigare känt något liknande :-( Den var stor!!!

Det enda positiva är att jag nu vet var jag skall nöta nästa gång :-) En Blekingetia hade varit grymt kul!!!

Vi fiskar vidare och vid lunchpausen har jag tagit 21 gäddor och Johnny 2.

Nu är Johnny om möjligt ännu mer arg och irriterad på sina prylar och nu låter han sig övertalas att låna min extrarulle. En Inshore 5501.

Efter lite god mat far vi vidare och nu går det bättre för Johnny :-)

Vi lyckas till och med få dubbelhugg. Kul!!!

En stund senare dör fisket ut och nu fick vi verkligen kämpa för var fisk.

Vi återvänder mot rampen och lyckas lura några fiskar till.
Till sist har jag landat 27 och Johnny 7st gäddor. En grym dag men de stora klarade sig :-)
Här är en bild på den enda gädda som vi fotade under tisdagen.

Vilka trevliga dagar!!!

Jag landade totalt 42 gäddor och Johnny 13 varav Johnny fick de 2 eller 3 största.

55 gäddor i båten är inte illa!!!!

Att jag sen tog alla 27 gäddor under tisdagen på mitt egna hemmamålade bete är extra kul. Lär lacka fler i denna färgen. Denna stackaren var ganska sargad……. Kolla även bakre fjäderringen. Ganska säker på att det var storgäddan………….

Nästa gång skall den upp!!!!!!

SKITFISKE!!!!

Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2012 :44st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2012 : 6st
Övriga fisketurer 2012 :3st
Antal isgäddor 2012: 2st
Antal öppet vatten gäddor: 147st
Hundraklubbare 2012: 1st
10+ 2012: 1st
Årsbästa 2012(Gädda): 10,0kg 120129 113cm
Hundraklubbare totalt: 14st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): typ 2-3 kg :-)


1 kommentar:

  1. Hej! Vad använder du för spö med din inshore?

    SvaraRadera