Summa sidvisningar

söndag 10 juni 2012

BÅTSERVICE 120609-10

Detta blir inte så kul för er att läsa utan detta blir mer som en komihåg för mig själv :-)
Har i helgen haft lite tid över som jag lagt på båten. Motorn var ju nyservad (olja+filter+stift) vid köpet men impellern var jag mer osäker på då tidigare ägaren inte visste när den var bytt…..

Började i Lördags att byta olja i växeln. Oljan så hygglig ut. Lite tecken på vatten tyckte jag men inget alarmerande. Får hålla ögonen på det nästa gång. Biltema olja  är det som gäller :-)

Till nästa gång kanske jag behöver nya packningar till skruvarna.

Annars inget konstigt. Tog även av propellern för att ”kolla läget”. Välsmort och fint gjorde att den gick lätt att ta av. Gick sen på motoroljan. Tömde ur oljan (18hylsa) enligt manualen och bytte sen filter enligt instruktionerna i manualen som jag för övrigt hittade online. Grym!!
Monterat satt ett Yamaha filter? Nu sitter det ett annat.


Antar att det är med filter som med oljor. Massa olika tryck på förpackningarna men samma ”skit” inuti. Har ju själv jobbat med maskiner som packar olja och sett hur olika märken har samma produkt……..
Oj vad vi konsumenter blir lurade :-)

Efter det så blev det dags för impellern. Har gått och oroat mig för detta då båtmotormeck kan vara tråkigt. Skruvar som sitter fast, trasiga gängor, brutna bultar osv….. Inte kul.

Inget att vänta på!!!
Mätte inställningarna och delade växelpinnen.


Sen var det bara att skruva isär motorn.



Gick mycket bättre än förväntat :-)

Inte en enda skruv som satt fast!!

Sen var det bara att spänna fast hela rasket i skruvstädet och ta bort den gamla impellern.



Grejorna såg ganska bra ut men valde trots det att montera ny impeller med ny packning och bottenplatta.
Bara att göra allt i rätt ordning så gick det bra. Allt fettas ordentligt för att säkerställa en smidig uppstart samt demontering efter 3 år.
-        Packning
-        Bottenplatta
-        Nylonring
-        Impeller med kil
-        Nylonring nr 2
-        Lock på och spänn skruvar. (axeln skruvas medurs enl manual vid lockmontering)




Efter lite lirkande så var allt på plats och motorn testkördes. Kolla strålen :-)
Nu kan man släppa impeller service i 3 år framåt. Skönt!

Skönt när prylarna passar som man beställer. Jag hittade allt på http://www.marinshopen.se/
Lägger länken i kanten.

Snart blir det fiske :-)

Totalt antal gäddfisketurer från isen 2012 : 6st
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2012 :32st
Övriga fisketurer 2012 :1st
Antal isgäddor 2012: 2st
Antal öppet vatten gäddor: 58st
Hundraklubbare 2012: 1st
10+ 2012: 1st
Årsbästa 2012(Gädda): 10,0kg 120129 113cm
Hundraklubbare totalt: 14st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): typ 2-3 kg :-)

1 kommentar:

  1. Kanon, tack för den länken!

    Har själv en mercery 15hp till min Linder 400 sportsman.

    La upp ett inlägg ang propeller, känns som om jag inte får ut vad jag vill av min motor.

    //Martin
    predatorfiske

    SvaraRadera