Summa sidvisningar

fredag 12 augusti 2011

MYCKET BÅT OCH LITE FISKE

Först lite kommentarsvar:

Någon lade en kommentar om att kultrycket skall vara 25 kilo och inte typ 70 kilo. Skulle vara kul att få veta varför? Kan inte förstå vad som skulle bli bra av det?  Jag har letat ”överallt” på nätet utan att hitta något vettigt. Det enda jag hittar är att man inte skall ha för mycket kultryck. Har man för lite kan bilen bli farlig att köra. Kommentera gärna!!! Jag har nu typ 60-70kg och bil+båt känns jättebra att framföra på vägen.

Angående betet så är det signerat med Wolfcreek. Jag var mer osäker på modellen…. Tack ändå J

Elmotorfästet är redan fixat Renz men tack ändå.

Senaste tiden har jag tillbringat med att försöka göra om båten från en nöjesbåt till en RIKTIG fiskebåt.
Pga detta har jag ännu inte varit ute på jungfruturen.

Hoppas dock att denna skall äga rum på måndag.
Gäddfiske tillsammans med lillebror är det som är planerat. Får se hur det går.

Så vad har jag gjort med båten?
En hållare till ekolodet är monterad och klar. Eldragningen likaså.

Även elmotorfästet är klart. Har använt de gamla hålen till förtöjningsögla och handtag och slapp därför borra onödiga hål i båten.
Tog tid men blev bra! Har även gjort en hållare till ekolodsgivaren som sitter fast i motorfästet.

Har också snott en ide från Brinks båt som funkar j-vligt bra. Ett skotlås mitt på båten används som snabbfäste till ankaret. Gör ankringar och omankringar så smidigt det kan bli. Man får även långsidan mot strandkanten (oftast) så att båda kan fiska smidigt.


Har också målat om botten. Har för mig att svart är bättre än vitt…….. Skrämmer mindre…
 
Har även börjat att ”fixa” till släpet. Jag tycker att skrovet får på tok för lite stöd i aktern. Där bak vilar den endast på sidorullarna vilket verkar knasigt. Enligt det jag läst på nätet är det stöd under kölen som gäller!!
Har därför inhandlat ett komplett båtstöd på Biltema som jag precis satt vinkelslipen i för att det skall passa J

Kan inte vara fel med ett extra stöd under kölen vid aktern samt två extra sidorullar.
De flesta som känner mig vet att jag alltid skall göra om allt jag köper och så även med släpet J

Har även fixat till lite batteri och tankfästen. Bild saknas men det blev ok.

Var också ute en sväng och fiskade (från land) häromdagen. Ville testa senaste köpet. En 4 play 13cm i öringfärg. Ser grym ut.
Tänkte att regnet kanske lyckats väcka de trötta sommargäddorna.
Jag hade inte helt fel för mig.



En ganska kort tur gav 1 öring , 3 gäddor och 2 ordentliga hugg. Inte helt kass.
 
Dock inget stort. Hoppas det kommer på måndag ;-)

SKITFISKE!!!!!!

Totalt antal gäddfisketurer från isen i år : 17
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  i år : 40
Övriga fisketurer:1
Antal isgäddor:16
Antal öppet vatten gäddor: 53
Årsbästa (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
METE PB (Gädda): 9,4kg 101107
Gillar när ni lägger en kommentar J

1 kommentar:

  1. Hej

    Jag har precis som du en TIKI BT 450 -trailer som inhandlades på Båtsportcenter i Lomma. Då denna trailer är ganska klen framtill med endast en stång utan förstärkningar fram till kulan så skall kultrycket endast vara 25 kg. Jag blev varnad för detta när jag köpte släpet för visst är det frestande att flytta fram båten så långt det går. Risken är att stången knäcks när du kör i ojämnheter med ett kultryck på 70-80 kg. Det står även i instruktionsboken jag fick till min trailer. Har precis som du en cresent typ 435 på min trailer. Är du fortfarande osäker så kolla med en återförsäljare av denna trailer vad som gäller. 70 -80 kg är säkert ett bra kultryck för övrigt men det gäller ej TIKI BT 450. Nu när du har båt kanske vi ses på ån.

    // Thomas - En av dina konkurrenter i svenska gäddmeteserien

    SvaraRadera